अथ समाधिपादः |
अथ योगानुशासनम्
|| 1 ||
योगश्चित्तवृत्ति
निरोधः || 2 ||
तदा द्रष्टुः
स्वरूपेऽवस्थानम् || 3 ||
वृत्ति
सारूप्यमितरत्र || 4 ||
वृत्तयः पञ्चतस्यः
क्लिष्टाऽक्लिष्टाः || 5 ||
प्रमाण विपर्यय
विकल्प निद्रा स्मृतयः || 6 ||
प्रत्यक्षानुमानागमाः
प्रमाणानि || 7 ||
विपर्ययो
मिथ्याज्ञानमतद्रूप प्रतिष्टम् || 8 ||
शब्दज्ञानानुपाती
वस्तुशून्यो विकल्पः || 9 ||
अभाव
प्रत्ययालम्बना वृत्तिर्निद्रा || 10 ||
अनभूत
विषयासम्प्रमोषः स्मृतिः || 11 ||
अभ्यास
वैराग्याभ्यां तन्निरोधः || 12 ||
तत्र स्थितौ
यत्नोऽभ्यासः || 13 ||
स तु दीर्घकाल
नैरन्तर्य सक्तारासेवितो दृढभूमिः || 14 ||
दृष्टानुश्रविक
विषय वितृष्णस्य वशीकारसञ्ज्ञा वैराग्यम् || 15 ||
तत्परं
पुरुषख्याते-र्गुणवैतृष्णाम् || 16 ||
वितर्क
विचारानन्दास्मितारूपानुगमात् सम्प्रज्ञातः || 17 ||
विरामप्रत्ययाभ्यासपूर्वः
संस्कारशेषोऽनयः || 18 ||
भवप्रत्ययो
विदेहप्रकृतिलयानाम् || 19 ||
श्रद्धा वीर्य
स्मृति समाधिप्रज्ञा पूर्वकः इतरेषाम् || 20 ||
तीव्रसंवेगानामासन्नः
|| 21 ||
मृदुमध्याधिमात्रत्वात्ततोऽपि
विशेषः || 22 ||
ईश्वरप्रणिधानाद्वा
|| 23 ||
क्लेश कर्म
विपाकाशयैरपरामृष्टः पुरुषविशेष ईश्वरः || 24 ||
तत्र निरतिशयं
सर्वज्ञवीजम् || 25 ||
स एषः
पूर्वेषामपि गुरुः कालेनानवच्छेदात् || 26 ||
तस्य वाचकः
प्रणवः || 27 ||
तज्जपस्तदर्थभावनम्
|| 28 ||
ततः
प्रत्यक्चेतनाधिगमोऽप्यन्तरायाभावश्च || 29 ||
व्याधि स्त्यान
संशय प्रमादालस्याविरति भ्रान्ति
दर्शनालब्धूमिकत्वानवस्थितत्वानि
चित्तविक्षेपस्तेऽन्तरायाः || 30 ||
दुःख
दौर्म्मनरस्याङ्गमेजयत्व श्वासप्रश्वासा विक्षेपसहभुवः || 31 ||
तत्प्रतिषेधार्थमेकतत्त्वाभ्यासः
|| 32 ||
मैत्री करुणा
मुदितोपेक्षाणां सुख दुःखा पुण्यापुण्य विषयाणाम्-भावनातश्चित्तप्रसादनम् || 33 ||
प्रच्छर्दृन
विधारणाभ्यां वा प्रणस्य || 34 ||
विषयवती वा
प्रवृत्तिरूत्पन्ना मनसः स्थिति निबन्धनी || 35 ||
विशोका वा
ज्योतिष्मती || 36 ||
वीतराग विषयं वा
चित्तम् || 37 ||
स्वप्न निद्रा
ज्ञानालम्बनं वा || 38 ||
यथाभिमतध्यानाद्वा
|| 39 ||
परमाणु परम
महत्त्वान्तोऽस्य वशीकारः || 40 ||
क्षीणवृत्तेरभिजातस्येव
मणेर्ग्रहीतृर्गयण ग्राह्येषु तत्स्थ तदञ्जनता समापत्तिः || 41 ||
तत्र शब्दार्थ
ज्ञान विकल्पैः सङ्कीर्णा सवितर्का समापत्तिः || 42 ||
स्मृति
परिशुद्धौ स्वरूप शून्येवार्थ मात्रानिर्भासा निर्वितर्का || 43 ||
एतयैव सविचारा
निर्विचार च सूक्ष्मविषया व्यारख्याता || 44 ||
सूक्ष्म
विषयत्वं चालिङ्गपर्यवसानम् || 45 ||
ता एव सवीजः
समाधिः || 46 ||
निर्विचार
वैशाराध्येऽध्यात्मप्रसादः || 47 ||
ऋतम्भरा तत्र
प्रज्ञा || 48 ||
श्रुतानुमान
प्रज्ञाभ्यामन्यविषया विशेषार्थत्वात् || 49 ||
तज्जः संस्कारोऽन्यसंस्कार
प्रतिबन्धी || 50 ||
तस्यापि निरोधे
सर्वनिरोधान्निर्वाजस्समाधिः || 51 ||
इति
पातञ्जलयोगदर्शने समाधिपादो नाम प्रथमः पादः |
No comments:
Post a Comment
please do not enter any spam link