Total Pageviews

Search

पतञ्जलि योग ( कैवल्य पद ) PATANJALI YOGA (KAIVALYA PADA)




पतञ्जलि  योग ( कैवल्य  पद  )  PATANJALI YOGA  (KAIVALYA PADA)



अथ कैवल्यपादः |

जन्मौषधिमन्त्रतपस्समाधिजाः सिद्धयः ||1||

जात्यन्तरपरिणामः प्रकृत्यापूरात् ||2||

निमित्तमप्रयोजकं प्रकृतीनांवरणभेदस्तु ततः क्षेत्रिकवत् ||3||

निर्माणचित्तान्यस्मितामात्रात् ||4||

प्रवृत्तिभेदे प्रयोजकं चित्तमेकमनेकेषाम् ||5||

तत्र ध्यानजमनाशयम् ||6||

कर्माशुक्लाकृष्णं योगिनः त्रिविधमितरेषाम् ||7||

ततः तद्विपाकानुग्णानामेवाभिव्यक्तिः वासनानाम् ||8||

जाति देश काल व्यवहितानामप्यान्तर्यां स्मृतिसंस्कारयोः एकरूपत्वात् ||9||

तासामनादित्वं चाशिषो नित्यत्वात् ||10||

हेतुफलाश्रयालम्बनैःसङ्गृहीतत्वातेषामभावेतदभावः ||11||

अतीतानागतं स्वरूपतोऽस्त्यध्वभेदाद्धर्माणाम् ||12||

ते व्यक्तसूक्ष्माः गुणात्मानः ||13||

परिणामैकत्वात् वस्तुतत्त्वम् ||14||

वस्तुसाम्ये चित्तभेदात्तयोर्विभक्तः पन्थाः ||15||

न चैकचित्ततन्त्रं चेद्वस्तु तदप्रमाणकं तदा किं स्यात् ||16||

तदुपरागापेक्षित्वात् चित्तस्य वस्तुज्ञाताज्ञातं ||17||

सदाज्ञाताः चित्तव्र्त्तयः तत्प्रभोः पुरुषस्यापरिणामित्वात् ||18||

न तत्स्वाभासं दृश्यत्वात् ||19||

एक समये चोभयानवधारणम् ||20||

चित्तान्तर दृश्ये बुद्धिबुद्धेः अतिप्रसङ्गः स्मृतिसङ्करश्च ||21||

चितेरप्रतिसङ्क्रमायाः तदाकारापत्तौ स्वबुद्धि संवेदनम् ||22||

द्रष्टृदृश्योपरक्तं चित्तं सर्वार्थम् ||23||

तदसङ्ख्येय वासनाभिः चित्रमपि परार्थम् संहत्यकारित्वात् ||24||

विशेषदर्शिनः आत्मभावभावनानिवृत्तिः ||25||

तदा विवेकनिम्नं कैवल्यप्राग्भारं चित्तम् ||26||

तच्छिद्रेषु प्रत्ययान्तराणि संस्कारेभ्यः ||27||

हानमेषां क्लेशवदुक्तम् ||28||

प्रसङ्ख्यानेऽप्यकुसीदस्य सर्वथा विवेकख्यातेः धर्ममेघस्समाधिः ||29||

ततः क्लेशकर्मनिवृत्तिः ||30||

तदा सर्वावरणमलापेतस्य ज्ञानस्यानन्त्यात् ज्ञेयमल्पम् ||31||

ततः कृतार्थानं परिणामक्रमसमाप्तिर्गुणानाम् ||32||

क्षणप्रतियोगी परिणामापरान्त निर्ग्राह्यः क्रमः ||33||

पुरुषार्थशून्यानां गुणानाम्प्रतिप्रसवः कैवल्यं स्वरूपप्रतिष्ठा वा चितिशक्तिरिति ||34||

इति पातञ्जलयोगदर्शने कैवल्यपादो नाम चतुर्थः पादः |

No comments:

Post a Comment

please do not enter any spam link

POPULAR POST